Policy

Allmänna villkor

Här hittar du all övergripande information om våra villkor.

1.1 Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller när du som konsument (”Kunden”) gör en beställning via www.fofill.se/no/dk/com och därtill hörande sidor, (”Webbplatsen”). Avtal ingås mellan dig och FoFill AB, organisations nr. 559159-8197 (”FoFill”). Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om FoFill framgår på Webbplatsen. Villkoren är enbart tillämpliga för Kund som är konsument och som gör beställningar via Webbplatsen.

1.2 FoFill är ett svensktbolag som följer svenska vilkor och svensklag.

1.3 För att kunna beställa på Webbplatsen måste Kunden ha fyllt 18 år. FoFill accepterar, enligt svensk lag, inte kreditköp (kreditkort, faktura, delbetalning) till personer under 18 år. FoFill förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra en Kunds beställning (exempelvis om Kunden uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar).

1.4 FoFill reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på Webbplatsen, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer, valutaförändringar) eller felaktig information angående om en vara finns i lager. FoFill har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. Om felaktigt pris har angetts för en vara som Kunden har beställt så förbehåller sig FoFill rätten att ta bort produkten från Kundens order. All bildinformation på Webbplatsen ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanteras återge det antal varor Kunden erhåller eller varans exakta utseende, funktioner, näringsinnehåll eller ursprung. FoFill ansvarar inte för information på Webbplatsen som kommer från en tredje part. FoFill ansvarar inte för allergener och innehåll på Webbplatsen utan innehållsförteckningen på den fysiska produkten ska alltid följas.

1.5 Webbplatsen, samt allt innehåll på denna, ägs av FoFill eller dess licensgivare. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om varor, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från FoFill. 

Betalningsvillkor

Här hittar du alla villkor gällande betalningar.

1.1 Vid beställning via Webbplatsen gäller de priser som anges på Webbplatsen. Priser anges i svenska kronor och är inklusive moms. Priserna inkluderar inte betalnings-, hanterings- och fraktavgifter, som anges separat. 

1.2 Kunden kan betala på sätt som anges på Webbplatsen. Läs mer om våra betalsätt och rabatter på Webbplatsens Betalningsvillkor. FoFill har rätt att ta betalt av Kunden redan i samband med beställningen, om inte fakturabetalning eller annat liknande betalsätt valts av Kunden och godkänts av FoFill. Vid fakturabetalning eller delbetalning kan FoFill eller dess samarbetspartners komma att göra en kreditupplysning. Du kommer i sådant fall upplysas om detta. FoFill förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt, alternativt ändra betalsätt om det som Kunden valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet. Observera att eventuella begränsningar för betalningsalternativ anges på Webbplatsen.

Leveransvillkor

Här hittar du all information kring leveranser.

1.1 Orderbekräftelse När vi mottagit din beställning skickar vi dig snarast en bekräftelse via e-post med information om din beställning. Spara orderbekräftelsen för att ha till hands vid eventuella kontakter med kundservice. Kontrollera alltid paketets innehåll och se att det stämmer överens med din orderbekräftelse. 

1.2 Leverans Normalt har du ditt paket inom 1-3 dagar. Vid större kampanjer kan det ta något längre tid. Mindre orders med restnoterad produkt skickas när alla varor finns i lager.  Vi förbehåller oss rätten att ta bort restnoterade produkter från ordern. När försändelsen lämnar vårt lager går det ut ett leveransbesked till den e-post adress som du angivit. Nedan kan du läsa om alla fraktsätt vi erbjuder. Tillgängliga fraktsätt för din order genereras utifrån det postnummer, artiklar och vikt du anger innan du går vidare i kassan.

1.3 Leverans till brevlåda PostNordDelas om möjligt ut i din brevlåda/brevinkast. Ett brev räknas som skrymmande om det inte kan delas ut i brevlåda/brevinkast, du får då hämta det hos ditt ombud. Du får avisering om var du kan hämta ditt varubrev via sms. Pris för frakt: 0 kr vid order över 599 kr. 69kr vid order under 599 kr.

1.4 Leverans Påse vid dörr PostNord Med tilläggstjänsten Leverans vid dörr anses försändelsen utdelad när PostNord avlämnar den vid dörren. När leverans vid dörr är utförd aviseras du som mottagare via mejl eller sms. Om paketet inte får plats i postlådan godkänner du som kund att paketet levereras vid din dörr utan extra omslag, istället för att hämta det hos närmsta postombud.

1.5 Leverans till ombud PostNord Du kan själv välja bland dina närmsta ombud i kassan. Du får avisering via sms då det finns att hämta ut.  Pris för frakt: 0 kr vid order över 599 kr. 69 kr vid order under 599 kr. Notera att paket över 20 kg automatiskt skickas med Hemleverans (se nedan)

1.6 Hemleverans PostNordSker till angiven adress, viktigt att portkod anges. Hempaket kan inte skickas till boxadresser. Leveranser sker mellan 08.00-21.00 helgfri måndag till fredag enligt överenskommelse. PostNord kontaktar dig en gång via sms för överenskommelse om leveransdag och tidsfönster. Är du inte hemma på överenskommen leveransdag får du själv hämta paketet det serviceställe PostNord meddelar.  Du kan boka ny utkörning via PostNords Kundservice på 010-750 07 90. Ny utkörning sker då mot ytterligare avgift. Pris för frakt 69:- vid order under 599 kr. 0 kr vid order över 599 kr.

OBS! Vid beställning av Meals för hemleverans hittar du den aktuella informationen här.

Integritetspolicy

Här hittar du all information gällande integritet och personlig information.

1.1 För oss på FoFill är personlig integritet viktigt. Vi eftersträvar en hög nivå av dataskydd. I denna policy förklarar vi hur vi samlar in och använder personuppgifter. Vi beskriver också dina rättigheter och hur du kan göra dem gällande.Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor om hur vi behandlar dina personuppgifter. Kontaktuppgifter står sist i denna text.

1.2 Vad är en personuppgift och vad är en behandling av personuppgifter? Personuppgifter är alla uppgifter om en levande fysisk person som direkt eller indirekt kan kopplas till den personen. Det handlar inte bara om namn och personnummer utan även om till exempel bilder och e-postadresser.Behandling av personuppgifter är allt som sker med personuppgifterna i IT-systemen, oavsett om det handlar om mobila enheter eller datorer. Det handlar om till exempel insamling, registrering, strukturering, lagring, bearbetning och överföring. I vissa fall kan även manuella register omfattas.

1.3 Personuppgiftsansvarig För de behandlingar som sker inom FoFill AB:s verksamhet är FoFill AB personuppgiftsansvarig.
Vilka personuppgifter samlar vi in om dig och varför? Vi behandlar i huvudsak ditt namn, personnummer, adress och kontaktuppgifter, bankkonto för löneutbetalning samt uppgifter som du gett om närmast anhörig. Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna fullgöra våra skyldigheter enligt vårt anställningsavtal med dig och för att uppfylla regler i lag och kollektivavtal.

1.4 Personuppgiftsbiträden en del situationer är det nödvändigt för oss att anlita andra parter. Till exempel olika IT-leverantörer för HR-system eller elektroniska körjournaler. De är då personuppgiftsbiträden till oss. Vi kontrollerar personuppgiftsbiträden för att säkerställa att de garanterar säkerheten och sekretessen för personuppgifterna. När personuppgiftsbiträden anlitas sker det bara för de ändamål som är förenliga med de ändamål vi själva har för behandlingen.

1.5 Aktörer som är självständigt personuppgiftsansvariga Vi delar även dina personuppgifter med vissa andra aktörer som är självständigt personuppgiftsansvariga, till exempel myndigheter som Skatteverket, när vi är skyldiga att lämna ut sådana uppgifter med stöd av lag eller myndighetsbeslut. När dina personuppgifter delas med en aktör som är självständigt personuppgiftsansvarig gäller den organisationens integritetspolicy och personuppgiftshantering.Hur länge sparar vi dina personuppgifter?Vi sparar aldrig dina personuppgifter längre än vad som är nödvändigt för respektive ändamål. Vissa uppgifter i bokföringen behöver på grund av lagstiftning till exempel sparas minst sju år.

1.6 Vad är dina rättigheter som registrerad? Som registrerad har du enligt gällande lagstiftning ett antal rättigheter. Du har rätt till att få ett utdrag som visar vilka personuppgifter vi har registrerade om dig. Du kan begära rättelse av felaktiga uppgifter och i vissa fall radering.Kontakta oss vid frågor om hur vi behandlar personuppgifter.Om du har frågor om hur vi behandlar personuppgifter kontakta n.n. som är ansvarig för personuppgiftsfrågor. Vi kan komma att göra ändringar i vår integritetspolicy. Den senaste versionen av integritetspolicyn finns alltid här på webbplatsen/i personalhandboken

Ångerrätt, retur & byten

Här hittar du all information gällande returer av produkter.

1.1 Vissa av FoFill varor kan omfattas av garanti. Information om eventuell garantitid och särskilda garantivillkor för respektive vara finns på produktsidan. Garanti för varor täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av varan. Kundens orderbekräftelse gäller som garantibevis.

1.2 Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Kund som önskar göra gällande fel i beställd vara ska kontakta FoFill så snart som möjligt efter att felet upptäckts via de kontaktuppgifter som anges på Webbplatsen. Reklamationer som görs inom två månader från det att Kunden upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Kunden har 12 månader (längsta hållbarhet på våra livsmedel) reklamationsrätt på varor inköpta på Webbplatsen. Vid reklamations- eller garantiärende förbehåller sig FoFill att det kan ta lite tid då leverantören av produkten är den som beslutar om godkännande av ärendet.

1.3 FoFill står för returfrakten för godkända reklamationer.

1.4 När reklamerad vara returnerats och reklamationen godkänts kommer FoFill att kompensera Kunden i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. FoFill strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att FoFill mottagit reklamationen, men det kan ta längre tid beroende på varans art. FoFill förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer FoFill riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden eller motsvarande nämnder i andra europeiska länder. Mer information finns på www.konsumentverket.se.

2.1 Vid köp av varor på Webbplatsen gäller alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att Kunden har rätt att ångra sitt köp genom att meddela FoFill detta inom 14 dagar från det att Kunden eller Kundens ombud tagit emot den beställda varan (ångerfristen). Notera att om produktens kvalitet har påverkats till följd av att du som kund har hanterat den mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktioner, kommer avdrag på återbetalningen motsvarande varans värdeminskning att göras, t.ex. fel eller trasig kartong till skor eller redskap, bruten förpackning på intimprodukter etc.

2.2 Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor:varor med bruten försegling (exempelvis kosttillskott, kosmetiska produkter, elektronik, vågar och liknande produkter);varor som snabbt kan försämras eller bli för gammal (exempelvis kosttillskott, hälsokost och andra livsmedel med kort hållbarhet);

3.1 FoFill erhåller inga byten på livsmedel.